fredag 8. oktober 2010

Livsløpsanalyse av bildekk

Skrevet av Kaj Morten Teppen.




Utvinning og produksjon av råvarer til bildekk

Dagens bildekk består av en blanding av naturgummi og syntetisk fremstilt gummi. Naturgummien kommer fra tapping av saft fra gummitrær på den sydlige halvkule. Dekkene fremstilles på denne måten for at de skal få sine ønskede egenskaper etter forskjellige bruksforhold. Dekkene inholder også silisiumdioksid (finknust kvarts), sot (kimrøk), oljer (høyaromatiske oljer og/eller lavaromatiske oljer). Dekkene er bygget opp rundt en cord/stamme av stål eller tekstiltråder.


Når det gjelder framstilling av råvarer er det viktig at produsentene stiller strenge krav og tilrettelegger for sine underlevrandører så dette kan gjøres så miljøvennlig som mulig. Dette er ekstra viktig da råvarene gjerne kommer fra deler av verden hvor kontrollen ikke er like streng som i vår del av verden.


Produksjon av bildekk


Produksjonen av bildekk foregår ved at de forskjellige råvarene blandes sammen under oppvarming. Dette kalles vulkanisering. Her blir blandt annet svovel tilsatt for å forandre bindingene i molekylene, og gjør gummien mer elastisk og slitesterk. Det blir også iblandet oljer, for å få de rette egenskapene til gummiblandingen. Når det gjelder oljer i gummiblandingen så brukes høyaromatiske oljer og/eller lavaromatiske oljer. Høyaromatiske oljer er restprodukter fra oljeindustrien. Disse innholder PAH-emner (polyaromatsike hydrokarbonforbindelser). Dette er giftige og kreftfremkallende stoffer. Lavaromatiske oljer, eksempelvis rapsolje, inneholder mindre enn 3% PAH-emner. Dette gjør at oljene ikke lenger er helseskadelige, ifølge forskingsresultater.

Det er energikrevende å produsere bildekk. Det er derfor viktig at produksjonen forgår med minst mulig bruk av ikke-fornybar energi. Eventuelle biproduker fra produksjonen må håndteres forsvarlig og i størst mulig grad utnyttes /gjenvinnes.


Transport og ditribusjon av bildekk

Når det gjelder distribusjon av bildekk så er ikke emballasje nødvendig og det blir heller ikke benyttet i noe utstrekning. Transport av bildekk foregår vanligvis i containere fra fabrikk til mellomlagre, eller direkte fra fabrikk ut til importør. Fra importør transporteres dekkene videre ut til lokale forhandlere. Det skjer med lokal logistikk. Flere produsenter har fabrikker på flere kontinenter, som kan begrense transport noe. Andre har lang transportveg til de forskjellige markedene.



Markedføing og salg av bildekk

Når det gjelder markedsføring, så har de fleste kjente merkene en "grønn" serie med bildekk. Dette gjenspeiler i stor grad dekkets egenskaper og innvirkning på bilens drivstoffforbruk, men sier lite om selve produksjonen av bildekket. Enkelte merker, feks. Nokian Tyres, har lagt stor vekt på prinsippet om en bærekrafig utvikling og gjenspeiler dette i sin markedsføring i form av mye informasjon om sin produksjon til forbruker.



Bilførers bruk og forlenget bruk av bildekk

Ved valg av bildekk er det ut i fra et miljøperspektiv i utgangspunktet lurt å tenke kortreist produksjon, selv om dette ikke er noen garanti for at utslippene er lave i forbindelse med produksjon og transport.

Det er viktig å velge et bildekk som er produsert uten bruk av høyaromatiske oljer, da dette er stoffer som er skadelige både under produksjon og under bruk. Når dekket slites ned kommer disse stoffene ut i naturen, og føres så videre til levende organismer.


Med tanke på miljøet er det viktig å velge bildekk med lav rullemotstand. Dette har stor betydning for bilens drivstofforbruk og utslipp over mange år og kilometer. Riktig bruk er også viktig. Ved feil i bilen hjuloppheng, kjøring med feil lufttrykk og aggressiv kjøring vil dekkene oppnå en betydelig kortere levetid, samt at bilens drivstofforbruk vil øke. Ved riktig valg av dekk kan drivstofforbruket reduseres med 0,3-0,5 liter pr 100 kilometer, og riktig luftrykk kan gi mange tusen kilometers lengre levetid.


Det er også viktig med riktige dekk av god kvalitet og tilstand med tanke på sikkerhet for fører og passasjerer, og andre som ferdes på våre veier. Støy fra bildekk er også en faktor som mange tar med i vurderingen når de skal kjøpe seg dekk, og som har betydning i forhold til støyforurensning.



Avhending av utslitte/defekte bildekk

For inntil få år siden var gamle dekk et problemavfall, i og med at gummi pga. sin struktur ikke kan resirkuleres. Det ble innført tiltak, og Norsk Dekkretur AS tar i dag hånd om utskiftede bildekk. Siden gjenvinningsavgiften inngår i bildekkprisen, så kan utskiftede bildekk leveres kostnadsfritt etter bruk. Det er mange som tar i mot brukte bildekk, feks forhandlere og gjenvinningsstasjoner.


Det har nå kommet løsninger som gjør at råvarene i bildekk kan brukes til andre formål. Eksempelvis kan noen bildekk regumieres/eksporteres og brukes videre. Andre bruksområder er sprengningsmatter, fendre og lekeapparater. Nedkvernede dekk brukes også i støyvoller, asfaltproduksjon, granuleres og brukes som underlag feks på idrettsplasser, og brukes til energi. 1 tonn bildekk tilsvarer 0,7 tonn fyringsolje, som igjen tilsvarer 1 tonn kull.


Norge er i dag et foregangsland når det gjelder gjenvinng av bildekk, mer enn 95% gjenvinnes.





Illustrasjon av anvendelse av kasserte dekk i Norge i 2008 . Hentet fra Ragn-Sells nettside.








Kildereferanser:



Larsson Sven og Ohlsson Anders (2007). Bilteknikk Karosseri, understell og bremser.

Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.


http://www.conti-online.com/ (sitert 08.10.2010)


http://www.dekkretur.no/ (sitert 08.10.2010)


http://www.klif.no/ (sitert 08.10.2010)


http://www.michelin.no/ (sitert 08.10.2010)


http://www.nokiantyres.no/ (sitert 08.10.2010)


http://www.ragnsells.no/ (sitert 08.10.2010)


http://www.wikipedia.org/ (sitert 08.10.2010)




































































































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar