torsdag 14. oktober 2010

Livsløpsanalyse av blyakkumulatorer

Torsdag 14.10.2010

Skrevet: Bjørn Olav Myren

Kilder: Forlaget fag og Kultur, Batteriretur.no


Livsløpsanalyse av blyakkumulatorer (startbatterier)

Blyakkumulatorer (startbatterier) blir brukt i alle kjøretøyer her i landet. Batteriene er oppbygd i ei kasse av plast med plater av bly gitter og sepratorer, som er opp fylt med batterisyre.
Bly gitterene er laget av bly kalsium legering, der annen hver plate er positiv og negativ, med sepratorer mellom hvert bly gitter. De positive gitterene består av blydioksid(pbo2) og har en brun farge. Mens de negative gitterene består av blysvamp(pb), har en grå farge. Batterisyren består av fortynnet svovelsyre(h2so4), ca 66% vann (h2o) og 34% svovelsyre(so4).
Batteriene blir produsert over hele verden av ulike levrandører, og lages i forskjellige størrelser og fasonger , etter hva slags kjøretøyer dem skal sitte i.
Batteriene blir transpotert med fly, båt og lastebil , i fra fabrikkene til inportører og videre til forhandlere. Batteriene er tørrladet og blir fraktet ut til forhandlerne uten batterisyre. Batteriene blir først fylt med batterisyre når kunden har kjøpt batteriet og får montert det i kjøretøyet.
Batteriene er farlig for menesker, dyr og miljøet, etter som det består av svovelsyre, bly og plast. Og er defor et stort miljø problem. Men det finnes lovpålagte retur ordninger for batteriene. Alle som selger batterier plikter å ta imot de gamle batteriene i retur, når de selger nye. Eller du kan levere dem på gjenvinningen. Derfra blir dem levert til et firme som heter "Batteriretur" som ligger ved Borgenhaugen i Norge. Der blir de demontert og kildesortert, og syre, plast og bly blir resirkulert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar